Friday, September 4, 2015

Kuliah 12

Syari’ah dan Kepentingannya dalam Sains dan Teknologi
  • Kepentingan QF(قواعد فقهية)
  • Aplikasi qawaid fiqhiyah dalam S&T
  • Teknologi yang diharuskan
  • Teknologi yang tidak diharuskan
Kepentingan QF Dalam S&T
  • Memudahkan pemahaman tentang falsafah sesuatu hukum dibentuk.
  • Memudahkan seseorang mengingati masalah-masalah fiqh.
  • Menjadi asas penting dalam menggubal hukum bagi sesuatu masalah baru.
  • Meningkatkan keupayaan seseorang dalam mengkaji dan menguasai ilmu fiqh.
  • Menggabungkan segala macam cabang hukum mengenai pelbagai masalah ke dalam satu rumusan yang padu.
Teknologi Yang Diharuskan
  • Merawat memulihkan kecacatan
  • Menyelamatkan nyawa
  • Meningkatkan mutu atau kualiti
  • Mempertahankan maruah agama
  • Memberi keselesaan
Teknologi Yang Dilarang
  • Tujuan jenayah
  • Merosakkan
  • Memfitnah
  • Aktiviti tidak sihat
Teknologi Yang Diharuskan
a) Merawat memulihkan kecacatan, menyelamatkan nyawa
  • Pengklonan terapeutik (rawatan) bertujuan mengatasi kekurangan sel, tisu, organ
  • Teknologi genetik seperti tabung uji
  • Teknologi nuklear dengan tujuan mengesan penyakit
  • Pembedahan plastik untuk mengembalikan kesempurnaan, hilang keaiban, kembalikan fungsi anggota badan
  • Pemindahan organ dan derma darah
b) Meningkatkan mutu atau kualiti
  • Penggunaan tenaga nuklear bertujuan  penyimpanan dan pengawetan makanan , menghapuskan bakteria
c) Mempertahankan maruah agama dan negara

  • Penghasilan senjata dan pertahanan negara
  • Peralatan dan kelengkapan ketenteraan yang moden


d) Memberi keselesaan
  • Kemudahan perhubungan
  • Memberi perlindungan keselamatan
Teknologi Yang Dilarang
a) Tujuan jenayah
  • Pembedahan dengan tujuan menukar / menyamar identiti
  • Memudahkan melakukan jenayah.
Teknologi Yang Dilarang
b) Merosakkan
  • Pengklonan reproduktif.
  • Teknologi genetik yang mengakibatkan kecelaruan nasab, ibu tumpang.
  • Teknologi nuklear atau senjata dengan tujuan berperang.
  • Teknologi Yang Dilarang
c) Aktiviti tidak sihat
  • ICT untuk sebar fitnah,
  • Pornografi
  • Hasutan dan lain-lain.
  • Akibatnya merosakkan pembangunan nafs mereka.
Isu-isu Sains & Teknologi

  • Pemindahan Organ
  • Isu Pengklonan Manusia dan Haiwan
  • Kejuruteraan genetik makanan

Hukum Pemindahan Organ Di Dalam Islam
  • Tujuan: Merawat pesakit
  • Hukum: Fuqaha’ telah memutuskan bahawa hukum pemindahan organ adalah harus.
  • Sebab: Matlamat Syara’ (maqasid Syari’ah) yang memandang berat terhadap maslahat manusia, pemeliharaan nyawa manusia.
Hukum Pendermaan Organ Di Dalam Islam
  • Pendermaan organ dibolehkan di dalam Islam sebagai sedekah.
  • Penderma organ akan melapangkan kepayahan yang dideritai oleh para pesakit selama ini.
  • Ulama’ mengharuskan pendermaan organ dari seseorang yang telah meninggal dunia kepada yang masih hidup, jika si mati telah mengizinkan sewaktu hayatnya, atau warisnya mengizinkan pendermaan tersebut.
Penderma
  • Pendermaan dari seseorang sewaktu hayatnya
  • Pendermaan dari seseorang setelah ia meninggal dunia

Isu Pengklonan

a) Keburukan pengklonan ;
  • Melahirkan satu generasi manusia yang cuba merendah-rendahkan kejadian manusia yang dimuliakan Tuhan.
  • Kesesatan akidah kerana mereka beranggapan bahawa manusia juga boleh mencipta manusia sama seperti kekuasaan Tuhan mencipta kejadian alam ini.
  • Mampu meruntuhkan institusi keluarga
  • Fatwa Pengklonan: Majlis Fatwa Kebangsaan, pada 2002, telah membuat keputusan: “bahawa pengklonan manusia untuk apa-apa tujuan sekalipun adalah diharamkan kerana ianya bertentangan dengan fitrah kejadian manusia yang ditentukan oleh Allah SWT.”

Isu Kejuruteraan Genetik

  • Penyelidikan dan penemuan yang dapat mengurangkan atau menghilangkan kesengsaraan manusia (penyakit, wabak dsb) adalah dibenarkan dalam Islam.
  • Islam membenarkan selagi ia tidak digunakan kepada perkara-perkara yang haram dan memudharatkan manusia.
  • Kitab Majma' al-Fiqh al-Islamiyah ; “… dibenarkan di dalam Islam menggunakan teknologi mengklon dan kejuruteraan genetik di dalam kes-kes kuman dan makhluk mikroskopik, tanam-tanaman dan binatang di dalam had dan panduan syariah, matlamatnya untuk kepentingan awam dan menghilangkan kemudharatan.”
  • Akademi Fiqh Islami (31 Oktober, 1998); “tidak menjadi kesalahan memanfaatkan kebaikan kejuruteraan genetik, alat-alatnya di dalam bidang pertanian, pembiakan binatang di dalam keadaan yang selamat serta menjaga keselamatan alam sekitar dari apa-apa kemudharatan”.
  • Jika tanaman dan binatang tersebut dibenarkan di dalam skop syariah, maka ianya halal dimanfaat dan dijadikan sebagai makanan.

Isu bioteknologi
  • Umat Islam perlu peka dalam meneroka bidang ilmu yang semakin berkembang kini terutamanya bioteknologi agar kita mampu bersedia menghadapi cabaran dan dapat mempertahankan diri daripada serangan- serangan berbentuk baru kerana bioteknologi boleh dijadikan senjata oleh musuh Islam dalam memerangi umat Islam itu sendiri.
  • Oleh itu, menjadi kewajipan kita mengikuti perkembangan ilmu terkini agar diri kita menjadi kian mantap dan menguasai pelbagai cabang ilmu.
  • Bidang kejuruteraan makanan menerusi teknologi terkini mampu menghasilkan makanan ubahsuaian genetik (Genetically Modified Food) yang mempunyai ciri- ciri terbaik seperti tahan lama, sedap dan bermutu, mudah, murah serta meningkatkan pengeluaran tanaman contohnya beras perang, tomato dan cili.
  • Makanan yang dihasilkan adalah sama tetapi mempunyai sifat- sifat yang berbeza yang dimasukkan dengan pelbagai gabungan gen organisma lain. Apa yang menjadi persoalan ialah sumber genetik yang digunakan untuk menghasilkan makanan ubahsuaian tersebut dikhuatiri daripada benda-benda yang dilarang oleh syarak.
  • GMF juga memberi kesan terhadap kesihatan manusia kerana mengandungi bendasing (allergen) yang tidak diketahui kesan buruknya.

Isu radioaktif
  • Kini kawalan terhadap bahan radioaktif sebenarnya amat longgar memandangkan amalannya kian meluas.
  • Kesan daripada letupan bom boleh menyebarkan bahan radioaktif dan menyebabkan radiasi ke kawasan yang lebih luas.
  • Bukankah ia akan memberi kesan kepada ketenteraman awam, menyebabkan kegawatan ekonomi negara malah ia turut tersebar melalui tiupan angin dan tekanan udara ke negara yang bersempadan.
  • Kesan inilah yang turut dibimbangi oleh banyak pihak kerana penyalahgunaan kemajuan teknologi yang sedia ada.

Kesimpulan
Kaedah Feqah Islam berlandaskan kepada sumber utama Al Quran dan Hadis. Dikembangkannya ke dalam seluruh aktiviti manusia mukallaf termasuk dalam bidang sains dan teknologi. Setiap perbuatan mukallaf ada hukumnya. Perbuatan ahli sains tidak terlepas dari hukum Allah SWT.
Sekian


Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau, Perlis
MALAYSIA

013-4006206, 011-1070-4212, 011-1078-4731 (H)
04-988-2701 (P), 04-988-2597 (R)